دانشجویان سفیران جشنواره هستند

هفتمین دوره جشنواره رویش چند وقتي است كه كارش را شروع كرده و اين روزها پر تب و تاب دنبال مي‌شود. جشنواره‏ای که در آن دانشجويان در سطح دانشجویی و ملی در چهار بخش دینی، اجتماعی، فرهنگی و هنری با هم به رقابت می‏پردازند.  سراغي از دكتر «فروغ اسرافیلیان» دبیر جشنواره ملی رویش گرفتيم تا او برايمان درباره تفاوت‎های این جشنواره با دوره‏های قبل بگوید.

 

دكتر فروغ اسرافیلیان

 

استقبال خوب دانشجويان

در حال حاضر جشنواره رویش در بخش دانشگاهی در حال انجام است. اسرافیلیان می‎گوید: «مرحله اول جشنواره رویش در سطح دانشگاهی است که با استقبال قابل توجه دانشجويان مواجه شده. تعداد قابل توجهی از دانشگاه‎ها جشنواره رویش دانشگاهی را برگزار کرده‎اند.»او با اشاره به هدف اصلی جشنواره توضیح می‏دهد: «هدف اولیه ما در این جشنواره استفاده از ظرفیت‎های با نشاط، امیدبخش و آگاهی‌دهنده در دانشگاه است. در کنار فراگیری سرفصل‎های اصلی که در دانشگاه‏ها انجام می‌شود و شاید اولین وظیفه دانشجو باشد، در بخش کانون‌های اجتماعي، فرهنگی، هنری و ديني ما سعی می‎کنیم شرایطی را فراهم کنیم تا بهترین بستر برای دانشجویان برای رشد بهتر فراهم شود. با توجه به گستردگی زیرشاخه‏های کانون‎ها، نزدیک به 30 کانون فرهنگی، اجتماعی، دینی و هنری داریم. بنابراین دانشجویان هم با سلایق مختلف می‎توانند در هر کدام از این زمینه‎ها فعالیت کنند.»

پيوند دانشجويان با جامعه

دبير هفتمين جشنواره ملي رويش به نگاه گسترده وزارت علوم در زمينه مشارکت دانشجویان در حوزه اجتماعی اشاره دارد و تأکید مي‌كند: «ما به پیوند ميان دانشجویان و جامعه در بخش‎های مختلف تأكيد داریم. کانون‎های مختلف با توجه به تنوعی که دارند، این زمینه را فراهم می‎کنند. تمام تلاشمان این است که در دوران دانشجویی، زمینه‎هایی را فراهم کنیم تا افراد بتوانند تعامل خوبی با ديگر شهروندان داشته باشند و در قالب گروه فعالیت کنند.»جشنواره رویش بهترین زمان است تا در کنار فعالیت‎های علمی، دانشجویان هم بتوانند در زمينه‌هاي مختلف آگاهی‌هاي بيشتري پیدا کنند و هم فضای تمرین و ممارست را در دانشگاه ایجاد کنند تا زمانی که از دانشگاه فارغ‎التحصیل شدند، هم مهارتی را داشته باشند و هم این که ارتباطشان با محیط جامعه برقرار باشد.

هم گروهي و هم انفرادي

هدف اصلی این جشنواره ایجاد آگاهی و ایجاد مسئولیت اجتماعی در بین دانشجویان است. دوره هفتم جشنواره رویش با دوره‏های دیگر تفاوت‏هایی دارد. دبیر جشنواره هفتم درباره اين تفاوت‌ها مي‌گويد: «در دوره هفتم، در بخش‎های دانشگاهی و ملی، تمام سعی‏مان این است که بتوانیم فعالیت‎های گروهی را به نمایش بگذاریم. در این جشنواره دانشجویان، ارتباط و خلاقیتی با نهادها، دولت‎ها و سازمان‏ها دارند.  دانشجویان در کانون‎های محیط‌زیست در خصوص مديريت شهرها یا در زمينه رسيدن به هوای پاک، هم ایده ارائه می‏دهند و هم این که خودشان فعالیت‎های خودجوش دارند. انجام مانورهای مختلف در قالب پیشنهادهاي مختلفی به سازمان‎ها ارائه می‎شود. طرح را دانشجو ارائه می‏دهد و مجری طرح هم سازمان‌ها یا شهرداری‎ها هستند.»این اما تنها تفاوت دوره هفتم جشنواره با دیگر دوره‏ها نیست: «به جز بخش گروهی، در این جشنواره بخش انفرادی هم وجود دارد. در بخش فردی فعالیت‏های افراد مدنظر گرفته شده است. شايد دانشجویی در خطاطی، تولید فیلم، پادکست و یا عکاسی تبحر داشته باشد. در جشنواره رویش، هم فعالیت‏های فردی و هم فعالیت‏های گروهی درنظر گرفته شده است.»دبير جشنواره به چگونگي اجراي اين جشنواره اشاره مي‌كند و مي‌افزايد: «در سطح دانشگاهی، جشنواره رويش در بخش محتوا، برگزاری و خیلی از اتفاق‏هاي ديگر توسط خود دانشجويان اداره می‏شوند. در رویش ملی هم از خود دانشجويان برای برگزاری استفاده می‎کنیم. یکی از نقاط قوت جشنواره این است که از ظرفیت خود دانشجويان استفاده می‏کنیم. دانشجویان به عنوان سفیران رویش در جشنواره فعالیت می‎کنند. به اميد اينكه با حضور و مشاركت پويا و حداكثري دانشجويان در بزرگ‌ترين اجتماع كانون‌هاي فرهنگي، هنري، ديني و اجتماعي دانشگاه‌ها بتوانيم شعار هفتمين جشنواره ملي رويش را محقق سازيم و رويشي نو را رقم بزنيم و در راستاي ترويج فعاليت‌هاي گروهي و قانونمند و تقويت روحيه تعامل و هم‌افزايي گامي مؤثر برداريم.»

سلام به بخش غيررقابتي

دكتر فروغ اسرافیلیان، دبیر جشنواره ملی رویش، از مهم‌ترين تفاوت اين دوره از جشنواره نسبت به دوره‌هاي قبلي مي‌گويد: «اگر مهم‏ترین تفاوت بین این دوره با دوره قبل را بخواهیم مدنظر بگیریم، بخش غیر رقابتی است. در دوره‎های گذشته فعالیت‏های رقابتی خیلی مورد توجه قرار می‎گرفت و ما سعی کردیم ضمن توجه به بخش رقابتی به بخش غیررقابتی هم توجه کنیم.»جشنواره رويش به مشكلات دانشجويان هم توجه دارد. یکی از معضلاتی که جامعه دانشگاهی و فارغ‏التحصیلان با آن روبه‏رو هستند، آمار بالای تعداد فارغ‏التحصیلان بیکار است. اسرافیلیان در اين باره می‏گوید: «آمار بالای بیکاران، نشان‎دهنده ضعف برنامه‏ریزی ماست. ما تعداد زیادی دانشجو را در سال می‏پذیریم و دستگاه‏ها و سازمان‌هاي مختلف هم اين دانشجویان را بعد از فراغت از تحصيل به کار نمی‏گیرند. دانشجویانی که ممکن است جز دانشجویان برگزیده جشنواره ما هم باشند.»

او با طرح اين پرسش كه چرا تعداد زیادی از دانشجویان فارغ‎التحصیل، یا در شغل مورد علاقه‌شان کار نمی‏کند یا اینکه سازمان‎ها آنها را استخدام نمي‌كنند، به وجود خلا آموزشی دانشجویان و عدم توجه به آمادگی برای ورود به بازار کار اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «اگر ما تمركزمان را در بخش غیررقابتی می‏گذاریم، می‎خواهیم که دانشجو در این فضا آموزش ببيند و برای ورود به بازار کار آماده شود. در اصل تمایز این دوره از جشنواره با جشنواره‎های دوره‏های دیگر این است که هم مشارکت دانشجویان بیشتر می‏شود و هم بخش اعظمی از فعالیت‎هایی که دانشجوها انجام می‎دهند، توسط خودشان است.»